- tilrettelægges så den unge bedre forstår sin egen utilstrækkelighed og regression
- giver plads til at tolerere/acceptere afvigelser, tab og ensomhed
Anerkendelse kaldes på engelsk validation, og andre ord kunne være bekræftelse, validering, ”gyldiggørelse”. Dette element hører med til et ”helt” miljøterapeutisk tilbud, men vi er klar over, at det er langt fra alle unge, som kan deltage i eller få udbytte af disse processer. Det forudsætter, at den unge har gennemgået en udvikling, der giver vedkommende et højere funktionsniveau, ligesom den unge må have en vis grad af selvindsigt.
Der arbejdes derfor ud fra flere metoder i den miljøterapeutiske behandling:
- spejlende miljøterapi
- jeg-støttende miljøterapi
- anerkendende tilgang
- adfærdsregulerende tilgang
Valget mellem disse forskellige behandlingsmæssige tilgange afhænger af, hvor godt vi kender den unge, og hvor den unge er i sin udvikling. Ved spejling forsøges det gennem sproget, at hjælpe den unge at lære sig selv bedre at kende ved, at vi sammen med den unge søger at finde meningen i adfærden.
Formålet med den jeg-støttende miljøterapi, er at udvikle jeg -funktioner, som er nødvendige for at klare sig, fx at udsætte behovstilfredsstillelse dvs. at kunne udholde ventetid. Jeg-støttende miljøterapi omfatter desuden de daglige rutiner og programmer samt en støttende fysisk indretning med henblik på at give ro og stabilitet.